Afbeelding

Nieuwe trams voor Uithoornlijn en Amstelveenlijn

Katja Torbijn | donderdag 1 augustus 2019
Katja

Gebruikers van de Uithoornlijn reizen straks met gloednieuwe trams van en naar Amsterdam. Op het hele tracé – van Uithoorn Centrum tot aan Amsterdam Zuid – rijden 15G-trams van de Spaanse fabrikant CAF. Deze hoogwaardige trams hebben een lage vloer om gemakkelijk in- en uit te stappen.

Tweekoppige trams

De trams worden tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig worden voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren.  De voorkant van de trams laat duidelijk zien dat het gaat om een nieuwe generatie tram. En, met een knipoog naar het verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren. De trams worden zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en zijn voor circa 92% recyclebaar. De trams gaan bovendien zuinig om met energie.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Nieuwe generatie trams

De 63 nieuwe trams worden van het standaardtype URBOS 100 van CAF. Deze trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Ze zijn daarmee iets langer, ongeveer 70 cm, dan de huidige Combino’s. Het voertuig beschikt over 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De inrichting is echter modulair zodat aanpassingen afhankelijk van de ontwikkelingen in het lijnennet en passagiersaantallen mogelijk zijn.

Testfase

Voordat de nieuwe trams reizigers mogen vervoeren worden ze zowel in Spanje als in Nederland uitgebreid getest. De eerste tram is inmiddels in Nederland en wordt aan diverse tests op het Amsterdamse tramnetwerk onderworpen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 september 2020 | 09:53
rund de wit

GaN deze trams ook op andere lijnen rijden dan op welke lojnen

Schrijf een reactie
0
+1
11 september 2020 | 10:47
Anoniem

dacht het niet, ze hebben andere kleuren (Rnet kleurstelling) dan de trams die op andere lijnen rijden en zijn specifiek voor deze lijn bedoeld. Het zelfde type tram (15g tram) gaat wel op andere lijnen rijden, maar die gaat anders gekleurd zijn. Dit is tenminste hoe ik dat heb begrepen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
14 september 2020 | 13:58
Marije Mooij

De 25 trams in R-net kleurstelling zijn in principe voor Lijn 25 bedoeld. Dat aantal is ook voldoende om vanaf 2024 de dienstregeling naar Uithoorn uit te voeren.

Schrijf een reactie
+1
28 juli 2020 | 12:58
Lydia

Goedemiddag, kunnen jullie iets zeggen over het geluidsniveau van de ouwe tram? Ik woon aan de tramlijn, vlakbij een bocht. Ik zie het vol vertrouwen tegemoet, maar ben wel erg benieuwd naar het geluidsniveau in de praktijk. Wat hebben jullie daarvan in de eerste tests meegenomen?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam
30 juli 2020 | 14:08
Danielle Opdam

@Lydia: Ik ga ervan uit dat u het geluidsniveau van de nieuwe tram bedoelt. GVB heeft de nieuwe 15G trams zeer uitvoerig getest op het gehele tramnetwerk. Alle testen en proeven die gedaan moeten worden binnen de wettelijke kaders én strenge eisen die zowel GVB als Metro en Tram van de gemeente Amsterdam vastgesteld hebben voor trams, zijn inmiddels achter de rug. De geluidstesten vallen daar ook onder. Ook het geluid van de nieuwe tram is uitvoerig getest, en de uitkomsten vallen binnen de strenge eisen die daarvoor gesteld zijn. Als leuk weetje: in dit nieuwsartikel uit april 2019 wordt beschreven wat er zoal getest is (werd): https://over.gvb.nl/nieuws/testen-15g-tram-van-simpel-naar-steeds-moeilijker/

Schrijf een reactie
+1
19 februari 2020 | 10:55
Paul Lunter

Beste, Wat kost een zo’n tramstel?
Kunt U dat zeggen?

Schrijf een reactie
0
+1
20 januari 2020 | 11:32
anoniem

Komt de amsteltram aan aan de noordkant of de zuidkant van station Zuid?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
20 januari 2020 | 12:31
Katja Torbijn

In de tijdelijke situatie aan de noordkant, in de definitieve situatie aan de zuidkant. Op https://amstelveenlijn.nl/over-het-project/?block=nieuw-tramstation-bij-amsterdam-zuid lees je er meer over. Groet! Katja

Schrijf een reactie
+1
28 november 2019 | 11:58
Hans Ansingh

Lijn 5 is steeds te vol. Komen de nieuw Cafwagens ook op lijn 5. De wagens van lijn 5 zijn al 30 jaar oud en de ramen sluiten niet goed meer

Schrijf een reactie
0
+1
28 november 2019 | 10:46
anoniem

Is de inrichting geschikt voor invaliden?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
12 december 2019 | 11:53
Katja Torbijn

Jazeker, de trams worden voorzien van een uitschuifbare rolstoelplank en brede deuren, zodat iedereen gemakkelijk in- en uit kan stappen. De trams hebben een volledig vlakke vloer en iedere tram heeft een speciale ruimte voor mensen met kinderwagens of die gebruik maken van hulpmiddelen, zoals een rolstoel.

Schrijf een reactie
+1
28 november 2019 | 10:45
anoniem

Hoe is het geluidsniveau t.o.v. de oude lijn 51?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
3 december 2019 | 09:38
Katja Torbijn

Voor de Amsteltram is er nieuw trammaterieel besteld, de 15G. Deze heeft net zoals het huidige trammaterieel van (onder andere) tram 5, een geluidsniveau dat lager ligt dan bij een sneltram/metro van lijn 51. Wat ook anders is ten opzichte van de huidige sneltram, is dat bij de 15G er een individueel geluidssignaal per deur is, waarmee reizigers die zich in de directe omgeving van de deuren bevinden gewaarschuwd worden. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van deursignalen op het geluidsniveau van de buitenomroep zoals bij sneltram 51.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?